Projecte
Es presenta la memòria de recerca del projecte: Disseny, implementació i avaluació d’un programa d’activitat física per a la inclusió femenina a L’Hospitalet de Llobregat (2010)
Projecte finançat per la convocatòria ARAFI (2008) en el que han col·laborat el Programa Municipal de la Dona de L’Hospitalet de Llogregat (PMD) i l’Associació Solidària “La Llumeneta”
Dirigit per: Dra. Susanna Soler Prat
Equip tècnic: Míriam Gaztelu San Martín (INEFC Barcelona) i Pedrona Serra Payeras (INEFC Barcelona)
Equip assessor: Sònia Albuixech (Diputació de Barcelona); Consuelo Asins (PMD de L’Hospitalet); Feliu Funollet (INEFC Barcelona); Betlem Gomila (INEFC Barcelona); Teresa Lleixà (U. de Barcelona); Gertrud Pfister (U. de Copenhaguen); Maria Prat (U. Autònoma de Barcelona); Núria Puig (INEFC Barcelona); i Anna Vilanova (INEFC Barcelona).
Documentació:
Memòria del profecte: Programa d’AF per a la inclusió femenina
Programa d’Activitat Física per a la Inclusió Femenina (PAFIF)
Resum:
L’esport de competició sovint s’utilitza per facilitar la integració dels homes vinguts d’altres països, però no sempre és una eina adequada per facilitar la integració de les dones. Es fa necessari, doncs, un nou enfocament de l’oferta esportiva pública i propostes d’intervenció per aplicar des de l’administració local i les entitats de dones i/o immigrants.
Amb la intenció de disposar d’orientacions i referències per a apropar les dones immigrants a la pràctica esportiva, mitjançant aquest projecte s’ha dut a terme una experiència pilot en col·laboració amb l’Associació Solidària La Llumeneta i el Centre d’Atenció i Informació de la Dona, de L’Hospitalet de Llobregat. Aquesta experiència, que segueix una línia de treball iniciada ja a l’any 2006, ens ha permès: (1) dissenyar, desenvolupar i avaluar un programa d’activitat física ajustat a les necessitats i interessos de les dones participants, en el qual s’ha realitzat observació participant; (2) identificar les motivacions així com les barreres i dificultats amb que topen les dones immigrades per incorporar-se i seguir amb regularitat el programa, mitjançant entrevistes en profunditat; i (3) aportar un seguit de recomanacions per a l’organització d’activitats esportives dirigides a la inclusió de dones immigrants, a partir de l’experiència recollida al llarg d’aquests 4 anys.
Com a resultat final del projecte, doncs, a més de la memòria científica, es presenta un programa d’activitat física, de 20 sessions de 90 minuts, on els aspectes de relació social, salut i oci tenen un paper protagonista. Si bé l’experiència s’ha realitzat en un espai i context específic, considerem que aquest programa pot ser un referent i una guia per altres entitats i municipis, ja que aporta orientacions al personal tècnic que condueix programes d’activitat física així com a tècnics municipals d’esport o d’immigració.